Hoe kan ik iemand met een beperking de juiste feedback geven?

Diversiteit & inclusie zijn onderwerpen die velen van ons aan het hart gaan. Het zijn termen die je steeds meer hoort in het dagelijks leven. Jij hebt als werkgever nu de keuze gemaakt om iemand aan te nemen met een auditieve of visuele beperking. Hoe ga je hiermee om? En hoe geef je feedback aan deze nieuwe collega?

Essentieel onderdeel van ontwikkelen

Feedback is een boodschap over iemands gedrag of prestaties. Het is natuurlijk een essentieel onderdeel van ontwikkelen. Zonder feedback is er geen groei mogelijk. Als je een individu vraagt of hij/zij zou willen groeien, antwoord het grootste gedeelte volmondig bevestigend. Maar als je vervolgens de vraag stelt of deze persoon graag feedback ontvangt, worden de antwoorden wat vager. Gek? Terwijl feedback ontvangen juist een essentieel onderdeel is van ontwikkelen.

Iemand met een zichtbare beperking is precies hetzelfde als iemand met een onzichtbare beperking. Want we hebben allemaal onze beperkingen. Dat is ook de reden waarom je feedback op dezelfde wijze moet geven als bij een persoon zonder beperking. Dat is uiteindelijk ook het doel van inclusie. Mensen die zich buitengesloten voelen, weer insluiten en op een gelijke manier behandelen. Om je te helpen bij het geven van feedback heb ik hieronder een aantal tips gezet.

Tips voor het geven van feedback

  • Begin altijd met wat iemand goed doet.
  • Beschrijf veranderbaar gedrag.
  • Geef een voorbeeld van jezelf, de ik-boodschap.
  • Welke effecten heeft het handelen van die persoon? Creëer bewustwording.
  • Hoe kan jouw medewerker in het vervolg anders handelen? Laat hem/haar hier zelf op antwoorden. Communicatie is een tweerichtingsverkeer.
  • Maak concrete afspraken en zoek samen naar oplossingen

Gevoelig voor feedback

Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand die compleet doof of blind is en het gevoel heeft dat hij/zij nooit een eerlijke kans heeft gehad op de arbeidsmarkt wat gevoeliger is voor feedback. Het is natuurlijk ook geen gekke gedachte. Deze doelgroep kan kwetsbaar zijn. Mocht jij je bevinden in zo een situatie, probeer dan altijd eerst de waarde en kracht van die persoon te benoemen. Iedereen vindt het fijn om zich gewaardeerd te voelen. Zowel jij en ik, want we zijn mensen en we zijn gevoelig voor complimenten. Benoem dus de kracht en waarde van je werknemer! Geef aan dat hij/zij belangrijk is voor jou maar dat er natuurlijk altijd verbeterpunten zijn.


Tags:
Blog

Blog

 
 

Ontdek jij je verborgen talent?

Meld je aan via ons contactformulier en geef je talent de kans op ontdekking