Solliciteren kun je leren!

Solliciteren kun je leren!

Solliciteren, beide partijen zijn zenuwachtig en niemand weet wat je van elkaar kunt verwachten. Heb ik vandaag een match? Of moet ik weer verder zoeken naar een ander bedrijf dat mij wil uitnodigen?

Dit zijn vragen die menig sollicitant zich afvraagt. Door middel van heldere uitleg en duidelijke tips gaan wij je helpen aan die droombaan! Want, solliciteren kun je leren!

Waarom is een goede sollicitatie zo belangrijk?

Een goede sollicitatie is belangrijk, omdat het de eerste indruk is die je maakt bij een werkgever. Jij moet de werkgever overtuigen dat jij de juiste persoon bent voor de functie. Het is dus erg belangrijk om zelf na te gaan waarom wil ik die baan en waarom zou iemand mij aan willen nemen?

Door dit soort kritische vragen te stellen kom je erachter wat jou anders maakt dan anderen. Dit heet een USP (unique selling point) ook wel jouw unieke eigenschap genoemd. Zie een sollicitatiegesprek als een verkoop gesprek, jij moet immers jezelf verkopen aan de organisatie waar jij wilt gaan werken. Geef het bedrijf dan ook alle redenen om jou aan te nemen.Van competentie naar USP naar baan

DeathtoStock_Wired2

 

Wat zijn de voordelen van goed voorbereid solliciteren?

Goed voorbereid solliciteren betekent solliciteren met je verstand en niet met je hart. Een goede voorbereiding is het halve werk. Bij solliciteren geldt dat zeker ook! Voor dat je begint met het schrijven van je CV en brief moet je kijken naar wat voor organisatie het precies is.

Dit kan op meerdere manieren, bijvoorbeeld bellen en vragen stellen of de website bekijken. Het is bij het bellen handig om alvast wat vragen op te stellen zodat je gericht kan vragen naar de informatie die jij wilt hebben. Dit zorgt ervoor dat je gesprek gestructureerd is en dat jij kan sturen naar de benodigde informatie. Blijf wel actief luisteren tijdens het bellen en stel waar mogelijk verdiepende vragen die nog meer inzicht kunnen geven. Gebruik de vooropgestelde vragen als richtlijn, maar blijf daar niet aan vastzitten het is namelijk alleen maar een hulpmiddel.

Bij het bekijken van de website is het belangrijk om rustig je tijd te nemen en notities te maken van zaken die jouw opvallen. Dit zijn twee manieren van het goed voorbereiden van een sollicitatie.

Wat te doen als je doof of slechthorend bent?

Als je doof of slechthorend bent zijn er andere mogelijkheden dan hierboven genoemd. Bellen is als je doof bent niet mogelijk, maar dat betekent niet dat je geen opties hebt! Als slechthorende/dove kun je alsnog de website bekijken voor meer informatie, verder kun je jouw vragen altijd mailen naar de organisatie. Tegenwoordig hebben sommige organisaties een chat mogelijkheid op de website, deze kun je gebruiken om vragen te stellen, dit is tevens een goede manier om jouw naam bekendheid te geven in de organisatie.

 

 

DeathtoStock_Creative Community7 (2)

 

Een goed begin!

Een goede sollicitatie begint al bij het schrijven van een goede CV. Je CV is je eerste visitekaartje voor de werkgever. Een CV heeft altijd een vaste volgorde. Begin met je NAW gegevens. Maak vervolgens een korte profielschets over wie jij bent. Na de schets komen je cursussen, opleidingen en werkervaring. Schrijf bij de kopjes kort op wat je precies gedaan hebt. Als laatste komen je hobby’s en overige kwaliteiten (bijv. Office of Photoshop).  

Na je CV komt een goed gestructureerde brief. Deze brief moet kort en bondig geschreven zijn en een uitleg zijn van wat je op je CV hebt staan. Zorg er wel voor dat je niet je CV stap voor stap uit gaat leggen, want daar is je CV zelf al voor. Mocht de werkgever toch vragen hebben dan kunnen zij die stellen tijdens het gesprek. Beschrijf in je brief hoe je aan de vacature gekomen bent en wat je reden is om te solliciteren.

Geef je CV een goed vervolg met een sollicitatiebrief.

Ga vervolgens verder met het vertellen wie jij bent en wat jou aansprak aan de vacature. Beschrijf concreet wat jij als persoon te bieden hebt aan de organisatie en geef daarbij passende voorbeelden of competenties die jij bezit om het zo inzichtelijk te maken voor de lezer. Gebruik je eerder opgedane ervaring om je voorbeelden en competenties kracht bij te zetten dit kan middels de STAR methode.

De STAR methode handelt volgens dit principe, Situatie, Taak, Actie, Resultaat. Schrijf vervolgens over wat voor persoon ze binnenhalen in de organisatie, maak ook dit weer concreet gericht op de vacature en lees de website van te voren. Schrijf als laatste op wat je ambities zijn binnen de organisatie en wat de organisatie voor jou kan doen om die waar te maken. Sluit altijd af met het bedanken voor de tijd en moeite voor het lezen en zeg dat je je brief en cv graag toelicht in een gesprek.

Bij het schrijven van je brief, kun je ook nog een alinea toevoegen met waarom jij nou zo graag bij dit bedrijf wilt werken. Dat kan je doen door bijvoorbeeld de missie/visie te betrekken in je antwoord.

Als je een goede brief geschreven hebt is de kans groot dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek. Het gesprek is misschien wel het interessantste gedeelte van de sollicitatieprocedure. Dit is jouw moment om jezelf op het netvlies van de gesprekspartner te branden. Verderop op deze pagina staat hoe een sollicitatiegesprek er ongeveer uit kan zien.

 

 

 

Motivatiebrief vs CV

Het is belangrijk om te weten wat het verschil is tussen je motivatiebrief en je cv en de rol van beide tijdens de sollicitatie. Op je CV staat informatie die relevant is voor elke werkgever. Hier staat informatie op zoals je persoonlijke gegevens, profielschets, opleiding, stage, werkervaring, hobby's, overige informatie. Het is belangrijk om bij zaken zoals je opleiding, werkervaring en competenties een klein stukje te schrijven over wat het inhoudt. Zo geef je de lezer concrete informatie over wat jij precies gedaan hebt, dit scheelt weer vragen achteraf of tijdens het sollicitatiegesprek. Zorg ervoor dat je CV op chronologische volgorde staat, dus het nieuwste als eerst en oudere zaken onderop. Deel alles in kopjes in zodat er structuur ontstaat.

De motivatiebrief heeft een andere rol in het proces. De rol van de brief is voornamelijk de verbinding tussen jou en de baan die je zo graag wilt. De brief onderbouwt de motivatie en vertelt wie jij bent als persoon. Dit is belangrijk voor werkgevers om te weten, zodat ze precies zien wie zij binnenhalen en waarom. Belangrijk is dus om deze brief goed te schrijven zoals vermeldt bij ‘’Waarom is een goede sollicitatie zo belangrijk?’’.

Hoe ziet een sollicitatiegesprek eruit?

Het gemiddelde sollicitatiegesprek ziet eruit als volgt:

1. Kennismaking.
2. Gesprekspartner vertelt over de inhoud van het gesprek.
3. Introductie over het bedrijf en gesprekspartner vertelt over zijn functie.
4. De vraag “vertel eens wat over jezelf?”.
5. Vragen naar je motivatie en waarom deze organisatie?
6. Overige vragen.
7. Afsluiting.

 

 

 

 

 

Aanmelden talentenprogramma