Skip to content
Ctalents
  • Home
  • Voor kandidaten
    • Doof, slechthorend
    • Blind, slechtziend
    • Bekijk jouw mogelijkheden
    • Vacatures voor kandidaten
  • Bekijk jouw mogelijkheden
  • Voor werkgevers
    • Sensorisch talent
    • Inclusie
    • Social return
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • Werken bij Ctalents
    • Ons team
    • De Ctalents Diamond Awards 2023
    • Nieuws
  • Vacatures
    • Vacatures voor kandidaten
    • Werken bij Ctalents
  • Contact
    • Contact opnemen via WhatsApp
    • Toegankelijkheid
  • inloggen
Ctalents
  • Home
  • Voor kandidaten
    • Doof, slechthorend
    • Blind, slechtziend
    • Bekijk jouw mogelijkheden
    • Vacatures voor kandidaten
  • Bekijk jouw mogelijkheden
  • Voor werkgevers
    • Sensorisch talent
    • Inclusie
    • Social return
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • Werken bij Ctalents
    • Ons team
    • De Ctalents Diamond Awards 2023
    • Nieuws
  • Vacatures
    • Vacatures voor kandidaten
    • Werken bij Ctalents
  • Contact
    • Contact opnemen via WhatsApp
    • Toegankelijkheid
  • inloggen

Hoe kan je binnen je organisatie voor (meer) draagvlak zorgen?

Inclusie wordt gelukkig steeds belangrijker binnen onze maatschappij. Zo is er door het kabinet de Banenafspraak opgesteld zodat er meer banen zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Maar naast deze Banenafspraak zijn er ook steeds meer bedrijven die het belangrijk vinden om hier een steentje aan bij te dragen. Een bijdrage willen leveren aan een inclusievere maatschappij is al een goede stap in de richting naar daadwerkelijk mensen laten meedoen, maar daar heb je wel draagvlak voor nodig. Momenteel heeft slechts 20% van de bedrijven in Nederland een diversiteitsbeleid.

Een vrouw zit achter haar laptop te bellen terwijl er twee mensen achter haar aan het praten zijn

Hoe komt dit?

Jij bent de voortrekker binnen jouw organisatie op het gebied van Inclusie en Diversiteit. De plannen zijn er en jij wilt er echt voor gaan zorgen de er meer banen gerealiseerd worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Echter loop je er tegenaan dat er binnen jouw organisatie nog geen draagvlak gecreëerd is voor dit onderwerp. Veel afdelingen en managers hebben geen tijd en kennis of hebben bepaalde vooroordelen over de doelgroep waardoor het realiseren van deze banen lastig wordt.

Dit is een groot obstakel, maar je hebt wel dat draagvlak nodig om uiteindelijk dichter bij jouw missie te komen. Daarom is het belangrijk om ook hierin tijd te investeren. De volgende vijf tips zullen jou hierbij helpen. Want uiteindelijk wil iedereen een bijdrage leveren aan een inclusievere maatschappij.

Wist jij bijvoorbeeld dat blinde mensen gewoon kunnen skiën? Of dat er een bekende dove cabaretier is?

Tip 1: verspreid kennis en informatie

Vooroordelen hebben we allemaal. Zeker over groepen waar we toch wat verder vanaf staan. Vaak hebben deze vooroordelen te maken met gebrek aan kennis. Informatie op het gebied van inclusie en diversiteit kan voor jou heel helder en vanzelfsprekend zijn, terwijl een ander er niets over weet.

Belangrijk is dan ook om te weten waar er een gebrek aan kennis is en wat jij kan aanvullen. Door de juiste kennis op de juiste manier over te brengen kan je vooroordelen wegnemen. Vaak werkt het goed om een expert op dit gebied hier over te laten spreken. Organiseer bijvoorbeeld een sessie over dit onderwerp. Iedereen die interesse heeft kan zich aanmelden!

Tip 2: Inspirerende voorbeelden

Zoals hierboven is benoemd is kennis overbrengen erg belangrijk. Kennis overbrengen werkt nog beter als dit gedaan wordt met inspirerende voorbeelden. Wist jij bijvoorbeeld dat blinde mensen gewoon kunnen skiën? Of dat er een bekende dove cabaretier is? Ga opzoek naar verhalen waar mensen door worden verrast. Hierdoor laat je ze anders denken en uiteindelijk ook anders doen.

Tip 3: Ga op zoek naar ambassadeur binnen jouw organisatie

Er zijn vast al een aantal mensen binnen jouw organisatie die zich hard willen maken voor dit onderwerp. Ga opzoek naar jouw ambassadeurs die de informatie en kennis verder door de organisatie kunnen gaan verspreiden. Zij kennen misschien de juiste persoon die daadwerkelijk aan de slag wil gaan met dit onderwerp. Samen bereik je meer dan in je eentje. Ga dus in jouw organisatie op zoek naar mensen die ambassadeur willen zijn van dit onderwerp.

Tip 4: Ga in gesprek met de experts

Om nog meer kennis te verkrijgen over hoe je het best jouw doelstelling kan realiseren is het slim om met de doelgroep zelf in gesprek te gaan. Er zijn vanuit jouw organisatie waarschijnlijk veel vragen waar jij misschien het antwoord ook niet op weet. Bijvoorbeeld: “kan iemand die blind is net zo snel op de computer werken als iemand die dit niet is?”. Iemand die blind is kan jou waarschijnlijk veel meer vertellen over hoe zij achter de computer werken dan wanneer jij dit gaat invullen of onderzoeken. Wij zeggen dan ook vaak ATP: ”Ask The Person.”

Daarnaast zijn er al een aantal organisaties die tegen hetzelfde probleem als jij zijn aangelopen. Zij hebben uiteindelijk wel het draagvlak gerealiseerd en zijn hier al een aantal jaren mee bezig. Ga eens met deze experts in gesprek. Hoe hebben zij dat aangepakt? Waar liepen zij tegen aan en hoe hebben zij deze obstakels overwonnen? Van elkaar kan je hier veel over leren.

Tip 5: Maak kennis met talent

Soms vinden managers of leidinggevenden het ook gewoon spannend om iemand aan te nemen met een beperking. Ze weten niet hoe het zal zijn en of het wel zal werken. Laat deze afdeling dan ook kennis maken met het talent wat de doelgroep heeft. Denk hierbij aan iemand laten spreken op een bijeenkomst met een beperking die al ergens aan het werk is of organiseer een speeddatesessie waar in de doelgroep zichzelf in korte gesprekken kan pitchen en laten zien wat zij in hun mars hebben. Dit kunnen ze vaak veel beter dan wanneer jij het moet proberen over te brengen of door het lezen van hun CV. Op deze manier zal je meer voor elkaar krijgen.

Met deze vijf tips zal jij beetje bij beetje in de buurt komen van jouw uiteindelijke missie. Iedereen verdient een gelijke kans en moet ook op dezelfde manier behandeld worden. Dat niet iedereen dat op dit moment ziet, betekent niet dat ze hierin niet kunnen veranderen.

Draagvlak creëren kost tijd, maar het is de investering meer dan waard! Wil je weten wat Ctalents voor jou kan betekenen? Doe de One Minute Check of plan een afspraak met een Adviseur Inclusie.

One Minute Check
Plan een afspraak

Meer over werken met sensorisch talent

Man met wit overhemd die vooruit kijkt
Onze werkwijze

Lees hier alles over onze werkwijze en waarom wij dit zo doen.

Lees meer
Man in een wit overhemd met blauwe colbert
Inclusie

Lees hier meer over inclusie en waarom dit zo belangrijk is.

Lees meer
Vrouw in een zwarte rok en paarse blouse die haar arm in de lucht steekt en vrolijk kijkt
Social Return

Wat is Social Return en hoe kan Ctalents jou hierin ondersteunen? Lees hier verder.

Lees meer
Facebook
Twitter
LinkedIn
Instagram
  • Home
  • Voor kandidaten
  • Voor werkgevers
  • Vacatures
  • Over ons
  • Contact
  • Privacyverklaring

Linnaeusstraat 35G
1093EE
Amsterdam

 

 

Info@ctalents.nl
020-676 54 16
Ctalents.nl gebruikt cookies, door deze site te gebruiken accepteert u ons cookiebeleid.
Cookie settingsAccepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieLooptijdOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Opslaan en accepteren