Skip to content
Ctalents
  • Home
  • Voor kandidaten
    • Autisme
    • Doof of slechthorend
    • Blind of slechtziend
    • Werken bij de Universiteit Utrecht
  • Vacatures
    • Vacatures bij opdrachtgevers
    • Vacatures bij de Universiteit Utrecht
    • Werken bij Ctalents
  • Voor werkgevers
    • Maak kennis met Ctalents
    • Vrijblijvende kennismaking
    • Werkwijze Ctalents
    • Werken met sensorisch talent
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • Ons team
    • Werken bij Ctalents
    • Nieuws
  • Contact
    • Toegankelijkheid
  • Kennismaking inplannen
  • Contact via WhatsApp
Ctalents
  • Home
  • Voor kandidaten
    • Autisme
    • Doof of slechthorend
    • Blind of slechtziend
    • Werken bij de Universiteit Utrecht
  • Vacatures
    • Vacatures bij opdrachtgevers
    • Vacatures bij de Universiteit Utrecht
    • Werken bij Ctalents
  • Voor werkgevers
    • Maak kennis met Ctalents
    • Vrijblijvende kennismaking
    • Werkwijze Ctalents
    • Werken met sensorisch talent
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • Ons team
    • Werken bij Ctalents
    • Nieuws
  • Contact
    • Toegankelijkheid
  • Kennismaking inplannen
  • Contact via WhatsApp

Wat is Social Return (SROI)

Via Social Return, ook wel Social Return On Investment (SROI) genoemd, wordt er (meer) werkgelegenheid gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Naast financiële winst behalen bedrijven dankzij deze aanpak ook sociale winst; Social Return On Investment. Opdrachtgevers creëren Social Return door sociale voorwaarden op te nemen in hun inkoop- en aanbestedingstrajecten. Ze vragen opdrachtnemers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen of een werk/leer- of stageplaats aan te bieden om zo hun unieke talenten te benutten.  

De klassieke, meest geziene vorm van Social Return bestaat uit een percentage over de inkoopsom. Bijvoorbeeld 5% van de aanneemsom in geval van product levering of 10% van de loonsom in geval van dienstverlening. Maar steeds meer opdrachtgevers kiezen voor hun eigen invulling van Social Return. Per opdracht en opdrachtgever kan de hoogte van Social Return dus verschillen.  

Een vrouw te schrijven op kantoor en er loopt een vrouw langs.

Doelgroep Social Return 

De doelgroep voor Social Return is groot. Alle mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vallen hier namelijk onder. Bijvoorbeeld iedereen die:

  • Valt onder de participatiewet. Dit is iedereen die kan werken, maar dit niet kan zonder ondersteuning of hulpmiddelen.
  • Valt onder de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW).
  • Een WGA-, WIA-, WAO- of Wajong-uitkering ontvangt.
  • Tot de groep niet-uitkeringsgerechtigden (NUG) behoort.
  • Een werkloosheidsuitkering (WW) ontvangt en langer dan twaalf maanden werkloos en/of vijftig jaar oud zijn.
  • Is opgenomen in het doelgroepregister. In dit register staan mensen die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. Dit is een afspraak tussen het kabinet en de werkgevers
Organisaties met een divers en inclusief personeelsbestand zijn creatiever en beter in het oplossen van verschillende problemen.

Belang Social Return (SROI)

Waarom is Social Return zo belangrijk? Ten eerste omdat je er meer toptalent en meer opdrachten mee binnenhaalt en je ook echt iets betekent voor de samenleving. Ten tweede omdat mensen met een auditieve of visuele beperking jou helpen op een andere manier te kijken naar jouw organisatie en de wereld om ons heen. Organisaties met een divers en inclusief personeelsbestand zijn creatiever en beter in het oplossen van verschillende problemen. Ze kijken namelijk op een bredere manier naar dingen. Ten derde stimuleren of verplichten steeds meer inkopers van (semi-)overheden en grote bedrijven hun opdrachtnemers tot Social Return bij hun opdrachten of aanbestedingen. En tot slot de belangrijkste reden: Social Return verhoogt het werkgeluk van jouw werknemers. Een sociaal bedrijf is namelijk een bedrijf om trots op te zijn. En wie wil daar nou niet werken? Lees hier hoe je Social Return in kunt vullen voor jouw organisatie.

Ben je benieuwd naar hoe Ctalents jou kan helpen met Social Return? Doe de One Minute Check of plan een afspraak met een Adviseur Inclusie.

One Minute Check
Plan een afspraak

Meer over Social Return

Vrouw in roze shirt en wit colbert die schuin staat en lacht. Ze heeft haar handen over elkaar.
Social Return invullen

Hoe vul je Social Return in en welke mogelijkheden zijn er? Krijg meer informatie.

Lees meer
Man in een wit overhemd met blauwe colbert
Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO)

Wil je meer informatie over de PSO en hoe dit jou kan helpen? Lees er hier alles over.

Lees meer
Facebook
LinkedIn
Instagram
  • Home
  • Voor kandidaten
  • Voor werkgevers
  • Vacatures
  • Over ons
  • Contact
  • Privacyverklaring
  • Kennisbank

Linnaeusstraat 35G
1093EE
Amsterdam

 

 

Info@ctalents.nl
020-676 54 16