De aannames van werken met mensen met een beperking
Wat zijn jouw aannames als je denkt aan werken met iemand met een visuele en/of auditieve beperking?
Aannames. Ze zijn voor geen van ons allen vreemd. Aannames kun je op verschillende manieren classificeren. Zo doen wij bewuste én onbewuste aannames. Kunnen wij aannames inzetten om ons eigen gedrag te verantwoorden: naar onszelf of naar anderen. Aannames kunnen je helpen om iets van je bordje te schuiven of juist om teveel hooi op je vork te nemen. Aannames zijn eigenlijk die innervoice stemmetjes die jou doen geloven dat dingen zijn zoals ze zijn.

“Als leidinggevende hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je haalt met deze arbeidskracht gelijk een ervaringsdeskundig expert in huis.”
Aannames ombuigen
Gelukkig zijn wij ook in staat om aannames om te buigen. Dat begint bij het moment dat je ze gaat uitspreken, maar nog belangrijker: wanneer je jouw aanname gaat controleren.
Als wij als adviseurs van Ctalents met klanten in gesprek zijn over onze doelgroep, vind ik dit persoonlijk één van de leukere gesprekken. Het is interessant om te horen welke aannames er leven en dan de verbazing te ervaren als blijkt dat die aanname heel anders is dan dat jij in eerste instantie dacht.
Een actueel praktijkvoorbeeld:
Aanname: “Werken met mensen met een visuele of auditieve beperking, dat gaat mij zoveel tijd kosten en ik heb het al zo druk. Dat gaat niet werken…”.
De aanname is begrijpelijk. Maar wees eens eerlijk? Welk bedrijf wil dat nu niet? Iedere werkgever wil toch het liefst medewerkers die lang aan het bedrijf verbonden blijven? De voordelen daarvan zijn algemeen bekend en vaak opgenomen in doelstellingen en beleid. Net zoals wij als adviseurs van Ctalents graag duurzame samenwerkingsverbanden met werkgevers aangaan.
Controle: “Waarom kost het inwerken van arbeidskrachten met een visuele of auditieve beperking ogenschijnlijk meer tijd? En klopt dat wel?”
In de meeste gevallen is het voor de leidinggevende de allereerste keer dat deze in contact komen met onze doelgroep. In veel gevallen kennen zij ook in hun directe sociale omgeving niemand met een zintuiglijke beperking. En daardoor lijken de aannames het te winnen, zoals:
- “Ik ben niet bekend met gebarentaal.”
- “Iemand met een gehoorbeperking kan niet normaal praten.”
- “Ik heb geen tijd om iemand die slechtziend is iedere keer naar het toilet te brengen.”
- “Ik weet niet of de andere medewerkers allemaal wel van honden houden.”
- “Deze arbeidskrachten zijn vast vaak ziek.”
Ask the person
Als we deze aannames controleren, blijkt dat heel vaak wordt vergeten is dat de leidinggevende één heel groot voordeel heeft: hij of zij heeft namelijk de beschikking over dé ervaringsdeskundige. Namelijk de arbeidskracht mét de beperking zelf. Dat is tegelijkertijd de ervaringsdeskundige bij uitstek. De ervaringsdeskundige die in het dagelijks leven altijd met het bijltje van de beperking hakt. Die hulpmiddelen gebruikt om in het dagelijks leven te functioneren, die gewend is medemensen in de omgeving te hebben die nog niet precies weten hoe ze met de beperking om kunnen gaan. Die gewend is om in oplossingen te denken om mee te kunnen doen. Die juist veel minder vaak ziek is omdat ze gewend zijn om door te zetten en de schouders eronder te zetten.
Kortom: als leidinggevende hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je haalt met deze arbeidskracht gelijk een ervaringsdeskundig expert in huis. Voor alle bijkomende zaken, daar heb je de Adviseurs van Ctalents voor. Zij staan klaar voor alle vragen waar je nu nog geen antwoord op hebt. Maar ze zijn er vooral om je te helpen je aannames te controleren. Zo maken we samen van een beperking, een duurzame kracht voor jou en je organisatie.