Bied een kans – het verhaal van ABN AMRO
Verhalenreeks ‘Zien hoe het Hoort’ voor de Ctalents Diamond Awards 2023
In deze verhalenreeks ‘Laten Zien hoe het Hoort’ nemen wij je mee op de reis die 22 genomineerden maken, en de hoge pieken en lage dalen die ze daarin tegenkomen, op weg naar hun eindbestemming: een toegankelijke samenleving voor iedereen. Wij stellen ze wat vragen om zo te ontdekken hoe ze zijn gekomen waar ze vandaag de dag staan: genomineerd voor een Ctalents Diamond Award. Ze delen hun wijze lessen en concrete tips die waarschijnlijk ook jou inspireren om stap voor stap Nederland (nog meer) te laten Zien hoe het Hoort. Vandaag gaan we op reis met ABN AMRO.
Wederom is ook dit jaar de ABN AMRO genomineerd als Voorloper. Al jarenlang laat deze bank namelijk zien hoe het hoort door sensorisch talent aan te nemen en volledig tot hun recht te laten komen binnen de organisatie. Bij ABN AMRO wordt er veel aandacht gegeven aan de talenten met als doel een duurzame arbeidsrelatie. Niet alleen goed nieuws voor de talenten en ABN AMRO zelf, maar ook voor onze missie. Het lukt ABN AMRO ook om hun zakelijke relaties te inspireren hetzelfde te doen. Door actief te laten zien dat de medewerkerstevredenheid, klanttevredenheid en productiviteit omhooggaat op plekken waar mensen met een arbeidsbeperking werken, zetten ze aan tot actie.
Als bank streven we naar een cultuur waarin iedereen zichzelf kan zijn.
Het begin is er
ABN AMRO is een bank die dit niet alleen roept, maar daadwerkelijk ook doet. ABN AMRO is een bank die daadwerkelijk hun werkvloer Inclusiever heeft gemaakt het afgelopen jaar(en). “Wij hebben in 2022 ruim 20 nieuwe medewerkers met een beperking aangenomen, tevens hebben wij 25 statushouders (mensen die naar Nederland zijn gevlucht) aangenomen. Daarnaast hebben wij een mentorprogramma’s voor bi-cultureel talent en vrouwen uitgerold om hun doorstroming naar de (sub)top te versnellen, ” lichten ze toe.
Hun inzet voor Inclusie gaat verder dan alleen het aannemen van mensen met een auditieve en/of visuele beperking. Een inclusieve cultuur is voor ABN AMRO namelijk belangrijk. “Als bank streven we naar een cultuur waarin iedereen zichzelf kan zijn.” schrijven ze.
Wij zetten onze kennis en ervaring in om intern maar ook extern anderen te motiveren door positieve voorbeelden te geven!
Laten Zien hoe het Hoort
Wanneer we ze vragen wat de bank vorig jaar heeft gedaan om andere organisaties te inspireren en te motiveren om mensen met een auditieve en/of visuele beperking aan te nemen en goed in te zetten, antwoorden ze: “Wij zetten onze kennis en ervaring in om intern, maar juist ook extern, anderen te motiveren door positieve voorbeelden te geven. Daarnaast delen we hoe het werkt binnen ons bedrijf door de focus te weer leggen naar de mogelijkheden, in plaats van de nadruk te leggen op de extra uitdaging.”
Daarnaast organiseert ABN AMRO regelmatig kennissessies voor andere bedrijven waarin ze hun ervaring en kennis delen. Ook hun interne en externe communicatiekanalen worden ingezet om hun kennis te delen. Op deze manier hopen ze organisaties aan te zetten op actie. Dat is fijn want ABN AMRO is één van de voorlopers die recht van spreken heeft. Al enkele jaren werken wij samen met ABN AMRO en omarmde ze in 2022 opnieuw nieuwe medewerkers via ons.
In 2023 gaan we inclusie nog meer bespreekbaar maken en stimuleren in teams.
Maanden vol verandering
Ook het komende jaar staat er veel op de planning het gebied van inclusie. “In 2023 gaan we Inclusie nog meer bespreekbaar maken en stimuleren in teams.” lichten ze toe. “Dat gaan we onder andere doen door gesprekken te initiëren en een speciale training hiervoor te ontwikkelen! We gaan door met de aanname van statushouders en natuurlijk met ons initiatief B-Able: de business ondersteunen met de werving en het behoud van medewerkers met een extra uitdaging.”
Binnen het initiatief B-Able gaan ze op zoek naar geschikte banen bij ABN AMRO voor mensen met een arbeidsbeperking. Wanneer ze bij de bank in dienst treden, worden ze verder begeleid vanuit de B-Able Desk. Daarbij trekken ze intensief op met alle bedrijfsonderdelen binnen de bank en laten zij zich adviseren door een aantal deskundige sociale ondernemingen.
In 2023 zal ABN AMRO weer sessies en speeddates organiseren en in gesprek blijven gaan met Hiring managers en alle afdelingen. “Daarnaast blijven we in ontwikkeling door onze mentorprogramma’s verder te optimaliseren voor cultureel talent en vrouwen om op die manier de doorstroom en de ontwikkeling te versnellen.”
Mensen zijn meer dan een beperking, ze hebben kwaliteiten en talent. Het is voor de organisatie een pré om hun talent in te zetten! En een ware toevoeging aan de organisatie en teams.
Gewoon doen!
ABN AMRO is van mening dat het nu aan de ander is om te bepalen of zij deze award verdienen. “We streven ernaar om het verschil te maken voor mensen, om een cultuur te creëren waar medewerkers zichzelf kunnen zijn.” En dat blijkt uit hun acties van de afgelopen jaren.
Het advies wat de bank heeft voor anderen organisaties over het aannemen van talenten met een auditieve of visuele beperking is helder: “Ga het gewoon doen! Bied een kans. Het is niet acceptabel dat mensen zich niet kunnen ontwikkelen op de arbeidsmarkt omdat ze een visuele en/of auditieve beperking hebben. Mensen zijn meer dan een beperking, ze hebben kwaliteiten en talent. Het is voor de organisatie een pre om hun talent in te zetten! En een ware toevoeging aan de organisatie en teams.”
Op dit moment zit 70% van deze groep mensen namelijk nog steeds thuis en zonder Voorlopers als ABN AMRO zou dit proces nog langer duren. Daarom hoort de ABN AMRO zeker in het rijtje genomineerde voor een Ctalents Diamond Award in de categorie Voorloper thuis. Niet alleen als blijk van waardering, maar juist ook als aanmoediging om stap voor stap die reis te blijven maken naar een Inclusievere werkvloer binnen de bank.
Stem hier op de Ctalents Diamond Awards 2024
Wij, team Ctalents, matchen talenten met een auditieve of visuele beperking aan Inclusieve organisaties. Zo zorgen wij ervoor dat de extreme hoge werkloosheid onder mensen die blind, slechtziend, doof of slechthorend zijn duurzaam wordt verlaagd van 70% naar 20%. Hoe? Door talent te zien, in plaats van beperking. Met onze methode focussen we ons op de sterke kanten en de ontwikkeling van onze kandidaten. Samen met al meer dan 37 organisaties zorgen we ervoor dat deze groep een eerlijke kans krijgt op de arbeidsmarkt. Samen gaan we voor een maatschappij waarin iedereen een mooie carrière kan maken.