Streven naar een inclusie samenleving én arbeidsmarkt – het verhaal van KPN
Verhalenreeks ‘Zien hoe het Hoort’ voor de Ctalents Diamond Awards 2023
In deze verhalenreeks ‘Laten Zien hoe het Hoort’ nemen wij je mee op de reis die 22 genomineerden maken, en de hoge pieken en lage dalen die ze daarin tegenkomen, op weg naar hun eindbestemming: een toegankelijke samenleving voor iedereen. Wij stellen ze wat vragen om zo te ontdekken hoe ze zijn gekomen waar ze vandaag de dag staan: genomineerd voor een Ctalents Diamond Award. Ze delen hun wijze lessen en concrete tips die waarschijnlijk ook jou inspireren om stap voor stap Nederland (nog meer) te laten Zien hoe het Hoort.
Vandaag gaan we op reis met KPN.
Een voorloper, dat is KPN zeker. KPN heeft namelijk al een aantal jaar oprij laten Zien hoe het Hoort door zowel als werkgever en als leverancier zo inclusief mogelijk te zijn voor mensen met een auditieve en/of visuele beperking. Ze geloven in de kracht van het verschil en investeren daarom (veel) in een inclusieve cultuur. Voor hen is het belangrijk dat iedereen zichzelf kan zijn omdat je alleen dan je volledig potentieel kan benutten! Maar, hoe doen ze dit dan precies?
De eenzaamheid neemt toe in de maatschappij en raakt kwetsbare doelgroepen extra hard.
Verantwoordelijkheid nemen
KPN is een organisatie die midden in de Nederlandse maatschappij staat. Zij geloven erin dat het hun rol is om iedereen te verbinden met een duurzame toekomst. “Meedoen in het digitale leven is in deze tijdperk immers een basisrecht en daarmee hebben wij de verantwoordelijkheid om iedereen op een zelfredzame manier toegang te geven tot het digitale leven.” lichtte ze toe.
Naast het stevige Inclusie beleid (waarover later meer) hebben ze ook een aantal bijzondere initiatieven om eenzaamheid te bestrijden die zeker benoemingswaardig zijn. Ze realiseren zich namelijk dat alle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, ervoor zorgt dat mensen meer op afstand staan in plaats van dat er persoonlijk contact is. “De eenzaamheid neemt toe in de maatschappij en raakt kwetsbare doelgroepen extra hard.” Met het KPN Mooiste contact fonds laten ze chronisch zieke kinderen participeren in het onderwijs middels innovatieve device genaamd Klassecontact, organiseren ze events voor eenzame ouderen en helpen ze samen met het Oranje Fonds 20 ondernemers die eenzaamheid in Nederland bestrijden.
De succesvolle, inclusieve kweekvijver
Jaarlijks neemt KPN zeker minstens 20 mensen aan met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Dit doen we veelal binnen ons leer-werk bedrijf, waar we mensen in een BBL traject opleiden tot medewerker klantcontact en diplomeren op MBO 3 en of MBO 4 niveau.” leggen ze ons uit.
Hiermee investeren ze in betere startkwalificaties voor de arbeidsmarkt voor deze doelgroep, maar willen ze ook een kweekvijver zijn van (sensorisch) talent om een duurzame werkgever te zijn voor deze mensen. “Binnen dit programma wordt elk jaar een aantal mensen aangenomen met zintuigelijke beperkingen, zo ook in het jaar 2022 (5 mensen).” lichten ze verder toe.
In 2022 nam KPN dus 5 mensen aan met een auditieve en /of visuele beperking binnen het leer-werk bedrijf en kregen een aantal mensen met auditieve en /of visuele beperking een vaste basis aangesteld op reguliere functies. Daarnaast werd er ook een speciale projectleider in dienst genomen op dit thema die zelf ook een visuele beperking heeft. En om vervolgens medewerkers te laten ervaren hoe het is om te werken met een visuele beperking werden er belevingsworkshops georganiseerd. Op deze manier hopen ze een fijne werkomgeving voor iedereen te creëren waar men elkaar leert te begrijpen.
Maar ook hun producten werden toegankelijker voor mensen met een auditieve en/of visuele beperking. “Er is onder andere een pilot gestart met Audus om de optimale geluidsbeleving voor TV kijken af te stemmen op diverse gehoorfrequenties binnen het spectrum van gehoorbeperkingen.” schrijven ze ons. “Ook bieden we al jaren een Teletolk voor dove consumenten om verbinding mogelijk te maken.”
Ook is elk kantoor uitgerust met een eigen Speaksee microfoon kit, om toegankelijkheid voor medewerkers en eventuele gasten te waarborgen.
Toegankelijke werkplek(ken)
Om een toegankelijke werkplek voor mensen met een auditieve en/of visuele beperking te creëren, heeft KPN het afgelopen jaar een aantal verbeteringen doorgevoerd. Zo heeft KPN de tool Speaksee (de oprichter Jari is ook genomineerd voor een Award) volledig geïntegreerd. “Dit betekent dat medewerkers met een auditieve beperking een eigen microfoon kit hebben ontvangen, om zo te kunnen deelnemen aan overleggen en interacties in groepsverband. Ook is elk kantoor uitgerust met een eigen Speaksee microfoon kit, om toegankelijkheid voor medewerkers en eventuele gasten te waarborgen.” schrijven ze ons.
Daarnaast hebben ze ook een aantal grote verbeteringen doorgevoerd in de belangrijkste en meest gebruikte applicaties binnen de organisatie. Op die manier zijn ze ook voor mensen met een visuele uitdaging nog toegankelijker.
Re-seller van inclusie
Dat KPN echt gelooft in de juiste hulpmiddelen voor meer Inclusievere werkvloeren in Nederland wordt duidelijk wanneer ze ons vertellen dat ze sinds vorig jaar officieel re-seller zijn geworden van Speaksee. “We hebben een overeenkomst getekend om 100 microfoon kits mee te verkopen met onze ICT-werkplek dienstverlening in de zakelijke markt. Hiermee vervullen we onze rol om middels techniek en innovatie, onze klanten te helpen in hun reis naar inclusief werkgeverschap.” delen ze trots.
In 2023 richten we een accessibility desk in om zo bestaande en nieuwe medewerkers met een beperking, snel te kunnen voorzien in de juiste hulpmiddelen.
De drie pijlers
Je leest het eigenlijk al tussen de zinnen door: er ligt een duidelijke strategie op tafel bij KPN op het gebied van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. Tijdens het interview komt naar voren dat de strategie zich richt op drie pijlers. De drie pijlers dragen allemaal stuk voor stuk bij aan een toegankelijke werkvloer voor iedereen.
Bij KPN gaan ze voor diverse en succesvolle teams waarmee ze voor kwetsbare mensen een duurzame werkgever willen zijn. “De focus ligt hierop doorstroom na het leer-werktraject op zingevend werk en op mensen aannemen met een auditieve en/of visuele beperking op hogere schalen. Begin 2023 is de samenwerkingsovereenkomst met Ctalents getekend om meer instroom van deze doelgroep te realiseren.”
Daarnaast hecht de organisatie veel waarde aan een inclusieve cultuur en leiderschap. Zo heeft KPN-ontwikkelprogramma’s om bewustzijn te vergroten rondom inclusie onder medewerkers en managers. “In 2023 richten we een accessibility desk in om zo bestaande en nieuwe medewerkers met een beperking, snel te kunnen voorzien in de juiste hulpmiddelen.” leggen ze verder uit.
De laatste, maar zeker niet de onbelangrijkste pijler, streeft KPN ernaar om zich te positioneren als inclusieve werkgever en leverancier. Hieronder valt hun digitale- & toegankelijkheidsstrategie. Hiermee willen ze hun on- en offline werkplek volledig WCAG proof krijgen. “Ook hebben we als doel gesteld (tevens in jaarverslag) om eind 2025 al onze digitale touch points WCAG proof te maken en investeren we verder in het zijn van re-seller van inclusieve softwareoplossingen voor onze zakelijke klanten.”
In deze tijd van schaarste en krapte op de arbeidsmarkt, is het nuttig en nodig om te zoeken in bredere talentenpools.
Moreel perspectief
Inmiddels heeft KPN al meerdere jaren ervaring met het aannemen van mensen met een auditieve en/of visuele beperking. Op de vraag of ze wat advies hebben voor anderen organisaties komen dan ook een aantal mooie tips. Zo benoemen ze hoe belangrijk het is om de focus te leggen op de kansen in plaats van op de beperkingen. “In deze tijd van schaarste en krapte op de arbeidsmarkt, is het nuttig en nodig om te zoeken in bredere talentenpools.”
Daarnaast adviseert KPN ook klein te starten in bijvoorbeeld een programma met speciale aandacht en leer van wat mensen nodig hebben om succesvol te zijn binnen je organisatie. “Doe het vanuit moreel perspectief en omdat je er echt in gelooft en focus niet direct op productiviteit en belemmeringen.”
Werk hierna aan een toegankelijke werkplek, zodat je als organisatie een prettige werkervaring biedt voor mensen met een beperking. “Dit zit soms in kleine zaken, soms in grotere. Schakel hulp in van expertise partijen voor de juiste aanpassingen.”
In al onze bescheidenheid; ook wij hebben nog steeds zaken te leren en te verbeteren.
Bescheiden Voorloper
Het is mooi om te lezen dat ook een Voorloper zoals KPN zelf ziet dat er nog werk aan de winkel is want hun advies sluiten ze af met: “In al onze bescheidenheid; ook wij hebben nog steeds zaken te leren en te verbeteren.” Kortom, KPN heeft niet alleen de bewustwording en de grootse plannen maar zet ook grote stappen richting dat ene belangrijke eindpunt: Een toegankelijke werkvloer voor iedereen. KPN pakt haar rol in het bevorderen van zowel een inclusieve samenleving én arbeidsmarkt. “Dat is een rol die we kunnen vervullen, maar ook willen vervullen. Zo kunnen mensen met een auditieve en/of visuele beperking, op een gelijkwaardige en zelfredzame manier, meedoen aan het (werkende) leven.”
Kortom, KPN verdient zeer zeker een plek in de Voorloper lijst.
Vind jij dat KPN de Voorloper Award moet winnen? Stem dan op ze via deze link.
Wij, team Ctalents, matchen talenten met een auditieve of visuele beperking aan Inclusieve organisaties. Zo zorgen wij ervoor dat de extreme hoge werkloosheid onder mensen die blind, slechtziend, doof of slechthorend zijn duurzaam wordt verlaagd van 70% naar 20%. Hoe? Door talent te zien, in plaats van beperking. Met onze methode focussen we ons op de sterke kanten en de ontwikkeling van onze kandidaten. Samen met al meer dan 37 organisaties zorgen we ervoor dat deze groep een eerlijke kans krijgt op de arbeidsmarkt. Samen gaan we voor een maatschappij waarin iedereen een mooie carrière kan maken.