Hoe ABN AMRO een nieuw talent vond die toevallig slechthorend is.
In het begin was het voor beide partijen even zoeken naar de juiste werkwijze, maar inmiddels is Merry van Ruiven goed geïntegreerd in het bestaande team. Merry is op dit moment 9 maanden werkzaam als Transaction Officer binnen het Trade team bij ABN AMRO. Een mooi moment om in gesprek te gaan met Merry, haar manager Operations Trade Marco en Teamleider Ramon over de samenwerking.
Van jobdate naar baan
Merry was al 2 jaar niet aan het werk toen ze bewust de stand van Ctalents opzocht op Werelddovendag. Omdat ze tijdens het solliciteren de afgelopen jaren altijd heel eerlijk is geweest over haar beperking, kreeg ze vaak afwijzing na afwijzing. In het verleden koos ze er daarom ook vaak voor om haar beperking achter te houden. “Ik houd er helemaal niet van om mensen te verrassen, want je kan aan mijn stem horen dat ik slechthorend ben.” Vervolgens kreeg ze dan vaak de vraag of ze ‘pas net in Nederland woont’. Ze besloot Ctalents om hulp te vragen omdat ze graag wilde werken maar niet meer zoveel moeite en tijd wilde steken in zelf solliciteren en (mogelijk) weer afwijzing na afwijzing ontvangen, zoals toentertijd.
Na een succesvol kennismakingsgesprek tijdens de online jobdate van Ctalents kreeg ze tegen haar eigen verwachtingen in binnen een paar maanden al een passende vacature aangeboden. Snel daarna werd ze aangenomen. “Ik was blij verrast!” zegt Merry met een glimlach. “Ik kon niet geloven dat ik aangenomen was.”
In haar element
Als Transaction Officer is Merry inmiddels verantwoordelijk voor het verwerken en digitaliseren van belangrijke poststukken (waardepapieren). “Het team waar Merry onderdeel van is, daar begint en eindigt het Trade proces.” legt Marco Lansdaal, manager van de Trade afdeling, uit. “Het proces lijkt heel erg simpel; ‘Post komt binnen, we pakken het uit, we controleren het en digitaliseren het en daarna wordt het aan de afdeling en de offshore partner aangeboden”, maar door de grote hoeveelheid aan poststukken en transacties is een fout snel gemaakt. Daarom is het van groot belang dat er maximale aandacht is tijdens het verwerken want als het fout gaat, dan heeft het voor zowel onze klanten als ABN AMRO grote gevolgen.”
“Je bent gewoon één van ons en je moet gewoon laten zien, wat anderen ook moeten laten zien.”
Het is gevarieerd werk. “Ik heb altijd van input-werk gehouden. Ik ben hier goed in mijn element. Ik vind het een leuke uitdaging om mee te werken aan een proces waarin alles wat er vandaag binnen komt aan post, de uitgepakte documenten zo goed mogelijk te verspreiden en vandaag nog alles zo efficiënt mogelijk te verwerken. En waarbij alertheid een vereiste is, gezien de documenten zeer waardevol zijn.” zegt Merry enthousiast. Daarnaast benadrukt ze dat ze het gevoel heeft dat ze echt deel uitmaakt van het team. “Je bent gewoon één van ons en je moet gewoon laten zien, wat anderen ook moeten laten zien. Daar zit geen verschil in. Ik ben nog steeds blij met Merry.” bevestigt Ramon Roestenburg. Daar voegt hij aan toe dat Merry zich in het team nog meer mag laten zien door meer initiatief te tonen. Iets wat voor sensorisch (blind, slechtziend, doof of slechthorend) talent extra spannend kan zijn door eerdere ervaringen. Wanneer je leeft met een beperking gebeurt het namelijk meer dan eens dat je wordt afgewezen.
Het nieuwe normaal
Deze baan is een leerproces, ook voor Merry. Zo wordt ze nu uitgenodigd om zichzelf (meer) te laten zien en (meer) van zichzelf te laten horen, mede door de begeleiding van haar jobcoach. Door er bijvoorbeeld vaker eerlijk voor uit te komen wanneer ze het (even) niet kan volgen en ze vervolgens aangeeft wat ze nodig heeft om de ander te begrijpen en andersom. “Ik probeer me er steeds bewust van te zijn dat dit een voortdurend proces is om steeds elkaar hieraan te herinneren, zodat dit het nieuwe normaal, oftewel inclusie, wordt. Rustig articuleren en elkaar steeds aankijken wanneer je spreekt. Ik vergeet dit ook wel eens. Dan spreek ik te snel en doet de ander dit automatisch ook.” licht Merry toe.
“Hee, ik word gezien. Ik ben dus niet meer onzichtbaar.”
Bij haar vorige banen wist ze niets van haar collega’s en voelde ze zich niet altijd gezien. “Ik had laatst een feedbackgesprek en daar merkte ik echt: ‘Hee, hier word ik opgemerkt’. Het is gelijk ook heel spannend, want ik word gezien. Maar aan de andere kant denk ik ook ‘Hee, ik word gezien. Ik ben dus niet meer onzichtbaar.’ ” legt Merry uit.
De samenwerking met de afdeling was voor Merry een echt leerproces. Ze is het eerste sensorisch talent binnen deze afdeling en in het begin was dit ook even zoeken. Zo vertelt Ramon dat hij zich tijdens het inlezen over het werken met een sensorisch talent wel afvroeg hoe hij hiermee om moest gaan en het ook wel spannend vond. Inmiddels is hij heel blij met hoe de samenwerking heeft uitgepakt. “Ik heb bij Merry niet het gevoel gehad dat ik extra moeite moest doen. Ze heeft in het begin onder andere aangegeven welke toonhoogte fijn is voor haar of niet.”
Ook tijdens de inspiratiesessie, een sessie die Ctalents standaard aan het team geeft wanneer er een nieuw talent aan de slag gaat, werd er al gelijk een hoop duidelijk. “Ik vond het heel inspirerend dat dit er was. Hierdoor kon ik vooraf aan het team vertellen tegen welke beperkingen ik aanloop en welke hulpmiddelen helpend zijn; goed aankijken tijdens het praten, goed articuleren en het gebruiken van apparaten.” Het gaf Merry ook een gevoel van vertrouwen doordat ze zag dat mensen geïnteresseerd waren en vragen gingen stellen.
De weg naar meer inclusie
“Merry is niet iemand die ik er ‘maar even bijneem’ omdat ik graag aan de doelstelling van diversiteit en inclusiviteit wil voldoen.” vertelt Marco. “Ik heb de capaciteit en kennis van Merry gewoon hard nodig en ik vind het prettig dat we als werkgever ook collega’s met een beperking onderdeel maken van de afdeling.” gaat hij verder. “Als zij wegvalt, heb ik direct een probleem. Dat is wel een verschil. En daarmee is zij dus ook volledig onderdeel van het team en ontvangt Merry van mij feedback over haar prestaties zodat de verwachtingen helder zijn en blijven.”
“Het verschil is vooral dat men, en ik inmiddels ook, hier bewuster is van mijn beperking. Hierdoor wordt er meer rekening mee gehouden. Zowel mijn vorige werkgever als ik zelf toentertijd, wisten ons geen houding te geven aan mijn beperking.” vult Merry aan.
“Probeer het gewoon en zeg niet bij voorhand al nee. Dat is de belangrijkste boodschap.”
Of ze werken met sensorisch talent zouden aanraden aan organisaties, afdelingen en teams die het nu (nog) niet aandurven zijn Marco en Ramon het unaniem eens: “Zo zonde. Het is een gemiste kans als je niet openstaat om talent met een beperking aan te nemen. Een beperking wil nog niet zeggen dat je beperkt bent.” benadrukt Ramon. Marco vult het aan: “Probeer het gewoon en zeg niet bij voorhand al nee. Dat is de belangrijkste boodschap. Er zijn altijd mitsen en maren en soms moet je het gewoon proberen. Als iemand de juiste kennis en papieren heeft, er (deels) om de beperking heen gewerkt kan worden en goed past bij de functie, dan moet je het wat mij betreft gewoon proberen. Onbekend maakt onbemind en dat is een hele belangrijke reden waarom, denk ik, veel organisaties dit niet doen.”
Wil jij net als Marco en Ramon onderzoeken en zelf ervaren wat onze kandidaten aan je team kunnen toevoegen? Klik dan hier voor meer informatie of plan gelijk hier een afspraak in met onze Adviseur Inclusie Andrea.
Geschreven door Myrthe Wortman