Inclusie is een werkwoord – het verhaal van VodafoneZiggo
Verhalenreeks ‘Zien hoe het Hoort’ voor de Ctalents Diamond Awards 2023
In deze verhalenreeks ‘Laten Zien hoe het Hoort’ nemen wij je mee op de reis die 22 genomineerden maken, en de hoge pieken en lage dalen die ze daarin tegenkomen, op weg naar hun eindbestemming: een toegankelijke samenleving voor iedereen. Wij stellen ze wat vragen om zo te ontdekken hoe ze zijn gekomen waar ze vandaag de dag staan: genomineerd voor een Ctalents Diamond Award. Ze delen hun wijze lessen en concrete tips die waarschijnlijk ook jou inspireren om stap voor stap Nederland (nog meer) te laten Zien hoe het Hoort. Vandaag gaan we op reis met VodafoneZiggo.
Al jaren zetten zij zich met het Team Diversity, Equity & inclusion in voor succesvolle duurzame plaatsingen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En juist daarom is VodafoneZiggo genomineerd als Voorloper. Bij VodafoneZiggo staat de vraag ‘Wat heb jij nodig om succesvol te zijn?’ altijd centraal. Iets wat de talenten daadwerkelijk helpt om zichzelf te kunnen laten zien. Hieruit volgen bijvoorbeeld aangepaste uren, een op maat gemaakt takenpakket of de inzet voor hulpmiddelen zoals geluidwerende koptelefoons of spraaksoftware. Op deze manier worden de nieuwe medewerkers niet alleen écht in hun kracht gezet, maar kunnen ze ook hun volledig potentieel benutten.
Zo is er in elke Business Unit eigenaarschap op het onderwerp
Inclusie is een werkwoord
VodafoneZiggo heeft als doel dat elke collega zich thuis voelt én zichzelf kan zijn binnen de organisatie. Een bijzonder nobel streven, maar hoe doet zo een grote organisatie dat in de praktijk?
Met hun Diversiteit, Gelijkwaardigheid & Inclusie survey bijvoorbeeld, die ze afgelopen jaar voor de tweede keer lanceerde. Op deze manier proberen ze inzicht te krijgen op welke gebieden VodafoneZiggo het al goed doet en waar ze nog kunnen verbeteren. “Meer dan 2300 collega’s hebben hun stem laten horen, ruim 800 collega’s meer dan vorig jaar. 83 procent van de collega’s geeft aan zichzelf te kunnen zijn en 78 procent geeft aan zich thuis te voelen. Een mooi resultaat, maar voor het percentage voor wie dat niet geldt, kan en moet het beter” schrijft Marlice Baart, Senior Talent Manager bij VodafoneZiggo ons.
VodafoneZiggo pakt dan ook vol leiderschap over de uitslag van de survey en komt met een sterk plan: “op basis van de resultaten van de survey heeft iedere Business Unit een actieplan gemaakt om bij te dragen aan ons doel om een diverse en inclusieve organisatie te zijn. Zo is er in elke Business Unit eigenaarschap op het onderwerp” legt Marlice Baart ons uit.
Dat VodafoneZiggo zich daadwerkelijk inzet voor meer Inclusie is te zien aan de flinke lijst van initiatieven die vorig jaar werden ondernomen. Denk bijvoorbeeld aan een speciale Lunch & Learn sessie over ‘onbewuste vooroordelen’, ‘culturele identiteit’ en ‘de genderkloof’. Of hun Greywatchers-programma waarmee ze mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten ter ondersteuning van hun monteurs. Door dit project hebben ze vorig jaar 22 mensen met een arbeidsuitdaging mogen verwelkomen. Zij zijn gestart met een baan die goed bij hun kwaliteiten past.
“In 2022 deden we dat door functies op maat te maken met aangepaste takenpakketten, urenverdelingen en hulpmiddelen. Zo vonden talenten toch een optimale werksituatie bij ons.” voegt Marlice eraan toe.
Door talent toegankelijker
Bij VodafoneZiggo werken er meerdere mensen met een auditieve of visuele beperking. “We zorgen voor gelijkwaardigheid door bijvoorbeeld systemen als SpeakSee aan te schaffen waarmee gesproken tekst automatisch wordt omgezet naar uitgeschreven tekst. Hierdoor wordt communicatie tijdens bijvoorbeeld pauzes ook makkelijker zonder een tolk.” legt ze ons uit. Daarnaast is de organisatie pragmatisch in het creëren van randvoorwaarden rondom werktijden. Het kan bijvoorbeeld te intensief zijn om een hele dag te werken wanneer je een auditieve of visuele beperking hebt.
Ook bij VodafoneZiggo blijkt dat de organisatie toegankelijker wordt door het aannemen van sensorische talenten: “Deze collega’s zetten zich ook vaak uit eigen beweging en eigen ervaring in voor het toegankelijker maken van onze producten en diensten.” licht Marlice toe.
Gebaarista
De manier hoe ze op het kantoor in Utrecht hun koffie bestellen haalde zelfs vorig jaar de landelijke media. “Bij de Sign Language Coffee bar kunnen medewerkers en bezoekers hier met behulp van gebarentaal koffie bestellen bij een barista die doof is.” schrijft ze ons. Deze koffiebar biedt mensen met een zintuigelijke uitdaging een kans op de arbeidsmarkt. Zo leren mensen niet alleen gebarentaal terwijl er op de kopjes koffie gewacht wordt, maar creëer je ook gelijk een stukje bewustwording.
Daarnaast organiseert de organisatie door het jaar heen verschillende workshops. Zoals de workshop ‘Leren in het land der blinden’, georganiseerd door Stichting MuZIEum, waarbij twee slechtziende personen een rondleiding gaven door de belevingswereld van mensen die weinig tot niets zien. “Een eye opener”, aldus de deelnemers.
En om te zorgen dat VodafoneZiggo in ál hun merkuitingen divers en inclusief zijn hebben zij het ‘Unstereotype Frameworpen’ waarmee ze toetsen of hun communicatie-uitingen divers en inclusief zijn. Iets wat helaas, helemaal als het gaat over online toegankelijkheid voor mensen met een auditieve en/of visuele beperking, nog lang niet vanzelfsprekend is.
Iedereen moet zichzelf kunnen zijn, zich gelijkwaardig en vertegenwoordigd voelen.
Het liefst overbodig
“Onze ultieme ambitie blijft dat ons diversiteits- en inclusiebeleid overbodig is. Daarvoor hebben we nog een lange weg te gaan.” aldus Marlice. “De route voor 2023 is al wel helder uitgestippeld onder de noemer Belonging, Representation & Allyship. Iedereen moet zichzelf kunnen zijn, zich gelijkwaardig en vertegenwoordigd voelen.”
Zo gaan ze dit jaar een partnership aan met een platform waarmee collega’s met tegenovergestelde standpunten met elkaar in gesprek gaan. “Want door uitwisseling van ideeën en meningen, kan meer wederzijds begrip ontstaan en gaan we polarisatie tegen.” schrijft ze ons.
Daarnaast hebben ze, samen met hun partner ‘Onbeperkt aan de Slag’, een inspiratiesessie georganiseerd voor de interne collega’s die betrokken zijn de werving van nieuwe collega’s. “Op deze manier willen we collega’s laten zien hoe je door te denken in mogelijkheden en de vraag ‘Wat heb je nodig om succesvol te zijn?’ een echte inclusieve werkgever kunt zijn voor talent met een arbeidsuitdaging.” legt Marlice verder uit.
Afgelopen januari lanceerde VodafoneZiggo ook de werkwijzer ‘Handreiking Ability’ op het gebied van arbeidsparticipatie. In dit document kunnen alle leidinggevende lezen hoe je talent kunt vinden en hoe je hen succesvol en duurzaam kunt plaatsten. “Daarnaast bieden we sinds 2019 ondersteuning aan medewerkers met een arbeidsuitdaging via onze Participatiecoach Iris Koorn. Zij helpt om de ideale randvoorwaarden te scheppen, waarmee de medewerker in kwestie het beste uit zichzelf kan halen.” schrijft ze ons.
Als klap op de vuurpijl, op een eigenlijk nog veel langere lijst, rolt VodafoneZiggo dit jaar ook het programma ‘Conscious Inclusion’ verder uit. Het programma waarmee ze 600 leidinggevende bewust laten ‘insluiten’. Want zoals wij inmiddels ook weten: alleen door bewustwording kan je daadwerkelijk wat veranderen.
“Wij willen een veilige werkomgeving waarin iedereen – ongeacht gender, geaardheid, beperking, afkomst of religie – zichzelf kan zijn.”
Weet wat nodig is
Op de vraag welk advies ze anderen organisaties zouden willen geven zijn ze helder: “Kijk naar wat het talent nodig heeft om met plezier aan het werk te kunnen zijn en wees proactief, open en pragmatisch in het denken in mogelijkheden.”
VodafoneZiggo is van mening dat dit iets is wat je als bedrijf ‘hoort te doen’ en wij zijn het er natuurlijk meer dan mee eens. Ze denken in mogelijkheden en dat levert ze meer op dan je wellicht zou verwachten. “Diverse en inclusieve teams leveren niet alleen de beste prestaties, ook versterken ze het welzijn van onze medewerkers.” schrijven ze. “Ons doel is dan ook om koploper te zijn in diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie. Hiervoor zetten we in op meer bewustwording, zowel intern als extern. Werving die álle talenten aanspreekt.”
Waar vele organisaties vaak ‘net genoeg’ doen, doet VodafoneZiggo meer en is merk- en voelbaar door hun antwoorden heen. Het gaat verder dan Inclusief en Divers moéten zijn. Het zit in de cultuur van de organisatie.
“Wij willen een veilige werkomgeving waarin iedereen – ongeacht gender, geaardheid, beperking, afkomst of religie – zichzelf kan zijn.” is waar ze mee afsluiten en dat is precies, wat in onze ogen, een Voorloper hoort te zeggen.
Vind jij dat VodafoneZiggo de Voorloper Award verdient? Dan kan je hier op ze stemmen!
Wij, team Ctalents, matchen talenten met een auditieve of visuele beperking aan Inclusieve organisaties. Zo zorgen wij ervoor dat de extreme hoge werkloosheid onder mensen die blind, slechtziend, doof of slechthorend zijn duurzaam wordt verlaagd van 70% naar 20%. Hoe? Door talent te zien, in plaats van beperking. Met onze methode focussen we ons op de sterke kanten en de ontwikkeling van onze kandidaten. Samen met al meer dan 37 organisaties zorgen we ervoor dat deze groep een eerlijke kans krijgt op de arbeidsmarkt. Samen gaan we voor een maatschappij waarin iedereen een mooie carrière kan maken.
Geschreven door Myrthe Wortman