Skip to content
Ctalents
  • Home
  • Voor kandidaten
    • Autisme
    • Doof of slechthorend
    • Blind of slechtziend
    • Werken bij de Universiteit Utrecht
  • Vacatures
    • Vacatures bij opdrachtgevers
    • Vacatures bij de Universiteit Utrecht
    • Werken bij Ctalents
  • Voor werkgevers
    • Maak kennis met Ctalents
    • Vrijblijvende kennismaking
    • Werkwijze Ctalents
    • Werken met sensorisch talent
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • Ons team
    • Werken bij Ctalents
    • Nieuws
  • Contact
    • Toegankelijkheid
  • Aanmelden bij Ctalents
  • Contact via WhatsApp
Ctalents
  • Home
  • Voor kandidaten
    • Autisme
    • Doof of slechthorend
    • Blind of slechtziend
    • Werken bij de Universiteit Utrecht
  • Vacatures
    • Vacatures bij opdrachtgevers
    • Vacatures bij de Universiteit Utrecht
    • Werken bij Ctalents
  • Voor werkgevers
    • Maak kennis met Ctalents
    • Vrijblijvende kennismaking
    • Werkwijze Ctalents
    • Werken met sensorisch talent
  • Over ons
    • Ons verhaal
    • Ons team
    • Werken bij Ctalents
    • Nieuws
  • Contact
    • Toegankelijkheid
  • Aanmelden bij Ctalents
  • Contact via WhatsApp

Zodat niemand wordt uitgesloten – het verhaal van Ronald

Verhalenreeks ‘Zien hoe het Hoort’ voor de Ctalents Diamond Awards 2023

Foto van Ronald met de quote “Mijn droom is dat over 10 jaar ‘de Gebarendesk’ niet meer nodig zal zijn omdat alle organisaties dove mensen zullen aannemen om hun in te zetten bij normale klantcontacten.”

In deze verhalenreeks ‘Laten Zien hoe het Hoort’ nemen wij je mee op de reis die 22 genomineerden maken, en de hoge pieken en lage dalen die ze daarin tegenkomen, op weg naar hun eindbestemming: een toegankelijke samenleving voor iedereen. Wij stellen ze wat vragen om zo te ontdekken hoe ze zijn gekomen waar ze vandaag de dag staan: genomineerd voor een Ctalents Diamond Award. Ze delen hun wijze lessen en concrete tips die waarschijnlijk ook jou inspireren om stap voor stap Nederland (nog meer) te laten Zien hoe het Hoort.   

Vandaag gaan we op reis met Ronald Smits 

Het afgelopen jaar zette hij flink wat mooie stappen in zijn carrière binnen ABN AMRO. Ronald begon in een assisterende rol en is, door zichzelf te laten zien en niet op te geven, doorgegroeid tot Adviseur Dagelijkse bankzaken. In deze functie helpt hij (in)direct ook andere mensen met een visuele of auditieve beperking. Logisch dat hij genomineerd is voor de Uitblinker Award. Een flink doorzettingsvermogen en alles aanpakken wat hem helpt in zijn groei, zijn Ronald Smits twee grootste krachten.
 

Groeien voor jezelf en daarmee voor anderen 

Zelf geeft Ronald aan dat hij voornamelijk is gegroeid tot een volwaardige collega van zijn team Dagelijkse Bankzaken Den Bosch binnen ABN AMRO. “De afgelopen jaren heb ik dove en slechthorende klanten van ABN AMRO kunnen bedienen via Beeldbankieren, e-mails en kantoorbezoek met gebarentaal.” schrijft hij. Hierdoor kunnen niet alleen zijn collega’s hem steeds beter vinden om deze klanten te kunnen helpen, maar wordt de dienstverlening voor deze groep ook steeds beter. Een voorbeeld waarmee je ziet dat meer Inclusie, en gemotiveerde medewerkers zoals Ronald, op de werkvloer gelijk zorgt voor meer Inclusie in onze samenleving.  

 

Vaak kunnen ze (mensen met een visuele beperking) met hun vraag of probleem niet terecht via digitale kanalen omdat bijvoorbeeld oplossingen niet te vinden zijn op de website vanwege slechte toegankelijkheid en beperkte mogelijkheden.

 

Digitale onafhankelijkheid is een (onderschat) probleem 

Zijn antwoord op de vraag wat hij in zijn dagelijks leven doet om anderen te inspireren is vrij ingetogen. “Hard werken en nooit opgeven”. Wat Ronald daarmee niet benoemt is dat hij, door zijn kennis en ervaringen, ABN AMRO daadwerkelijk inspireert om toegankelijker te zijn voor mensen met een visuele en auditieve beperking. In deze tijd is digitale onafhankelijkheid namelijk een groot probleem en vaak zijn bedrijven zich hier niet bewust van.  

“Vaak kunnen ze (mensen met een visuele beperking) met hun vraag of probleem niet terecht via digitale kanalen omdat bijvoorbeeld oplossingen niet te vinden zijn op de website vanwege slechte toegankelijkheid en beperkte mogelijkheden.” schrijft Ronald. “Ook heeft persoonlijke contact vaak de voorkeur.”  Daarom zet hij zich in voor een Gebarendesk voor dove/slechthorenden klanten van ABN AMRO waardoor deze klanten beter geholpen kunnen worden. Dit kan door het gebruik van Beeldbankieren, hulp via de mail of door een afspraak bij hem op kantoor.  

 

Mijn droom is dat over 10 jaar ‘de Gebarendesk’ niet meer nodig zal zijn omdat alle organisaties dove mensen zullen aannemen om hun in te zetten bij normale klantcontacten.”

 

Dromen over een Inclusieve klantenservice én samenleving 

Het is inmiddels wel duidelijk dat Ronald zich graag in zet voor dezelfde rechten en kansen zodat iedereen zelfstandig mee kan doen op alle gebieden in het leven. “Zodat niemand wordt uitgesloten” schrijft hij ons. “Omdat het nog niet bij iedereen is doorgedrongen, vind ik het belangrijk dat de wereld in de toekomst een gelijkwaardige samenleving biedt aan ieder individu.” 

Volgens hem is de ideale inclusieve wereld een wereld waarin elk individu gelijke rechten heeft en dezelfde behandeling krijgt en dat dit vervolgens voor iedereen ook gewoon heel normaal is. 

Ronald wil het liefst dat alles waar hij nu aan werkt en bouwt straks niet meer nodig is. Wellicht een rare, maar eigenlijk vooral hele mooie wens. “Mijn droom is dat over 10 jaar de “Gebarendesk” niet meer nodig zal zijn omdat alle organisaties dove mensen zullen aannemen om hun in te zetten bij normale klantcontacten.”  

Tot die tijd gaat hij door met de Gebarendeks en hoopt dat het (toekomstige) succes binnen ABN AMRO anderen organisaties inspireert hetzelfde te gaan doen.  

 

Behandel iedereen zoals je zelf behandelt wil worden.

 

Iedereen is gelijk 

Het is mooi om tussen de regels door te voelen dat Ronald vooral graag wil dat we Inclusie als iets heel normaals gaan beschouwen. Op de vraag wat hij graag tegen heel Nederland zou zeggen wanneer hij deze kans zou krijgen, is hij dan ook kort en bondig: “Behandel iedereen zoals je zelf behandelt wil worden.”  

Hoe hij zelf graag mensen behandeld komt mooi naar voren in zijn antwoord waarom hij de Uitblinker Award moet winnen. Hij wil de award namelijk voor winnen voor zijn team. “Voor mijn team Dagelijkse Bankzaken Den Bosch zou dit een waardering zijn, wat ze voor mij als teamgenoot hebben gedaan om mij volwaardig mee te kunnen laten doen.” schrijft Ronald.  

 

Wij vinden dat Ronald de Uitblinker Award vooral mag winnen door de inzet en wilskracht die hij zelf elke dag weer opnieuw laat zien. Op deze manier gebruikt hij namelijk zijn eigen beperking als een kracht om het leven van andere mensen met een visuele of auditieve beperking makkelijker en fijner te maken.  

 

Stem hier op Ronald voor de Ctalents Diamond awards in de categorie ‘Uitblinker’.  

 

Wij, team Ctalents, matchen talenten met een auditieve of visuele beperking aan Inclusieve organisaties. Zo zorgen wij ervoor dat de extreme hoge werkloosheid onder mensen die blind, slechtziend, doof of slechthorend zijn duurzaam wordt verlaagd van 70% naar 20%. Hoe? Door talent te zien, in plaats van beperking. Met onze methode focussen we ons op de sterke kanten en de ontwikkeling van onze kandidaten. Samen met al meer dan 37 organisaties zorgen we ervoor dat deze groep een eerlijke kans krijgt op de arbeidsmarkt. Samen gaan we voor een maatschappij waarin iedereen een mooie carrière kan maken.     

Geschreven door Myrthe Wortman

Facebook
LinkedIn
Instagram
  • Home
  • Voor kandidaten
  • Voor werkgevers
  • Vacatures
  • Over ons
  • Contact
  • Privacyverklaring

Linnaeusstraat 35G
1093EE
Amsterdam

 

 

Info@ctalents.nl
020-676 54 16
Wij maken gebruik van cookies
Ctalents.nl gebruikt cookies. Door deze site te gebruiken accepteert u ons cookiebeleid.
WeigerenAccepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieLooptijdOmschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
Opslaan en accepteren