Zodat niemand wordt uitgesloten – het verhaal van Ronald
Verhalenreeks ‘Zien hoe het Hoort’ voor de Ctalents Diamond Awards 2023
In deze verhalenreeks ‘Laten Zien hoe het Hoort’ nemen wij je mee op de reis die 22 genomineerden maken, en de hoge pieken en lage dalen die ze daarin tegenkomen, op weg naar hun eindbestemming: een toegankelijke samenleving voor iedereen. Wij stellen ze wat vragen om zo te ontdekken hoe ze zijn gekomen waar ze vandaag de dag staan: genomineerd voor een Ctalents Diamond Award. Ze delen hun wijze lessen en concrete tips die waarschijnlijk ook jou inspireren om stap voor stap Nederland (nog meer) te laten Zien hoe het Hoort.
Vandaag gaan we op reis met Ronald Smits
Het afgelopen jaar zette hij flink wat mooie stappen in zijn carrière binnen ABN AMRO. Ronald begon in een assisterende rol en is, door zichzelf te laten zien en niet op te geven, doorgegroeid tot Adviseur Dagelijkse bankzaken. In deze functie helpt hij (in)direct ook andere mensen met een visuele of auditieve beperking. Logisch dat hij genomineerd is voor de Uitblinker Award. Een flink doorzettingsvermogen en alles aanpakken wat hem helpt in zijn groei, zijn Ronald Smits twee grootste krachten.
Groeien voor jezelf en daarmee voor anderen
Zelf geeft Ronald aan dat hij voornamelijk is gegroeid tot een volwaardige collega van zijn team Dagelijkse Bankzaken Den Bosch binnen ABN AMRO. “De afgelopen jaren heb ik dove en slechthorende klanten van ABN AMRO kunnen bedienen via Beeldbankieren, e-mails en kantoorbezoek met gebarentaal.” schrijft hij. Hierdoor kunnen niet alleen zijn collega’s hem steeds beter vinden om deze klanten te kunnen helpen, maar wordt de dienstverlening voor deze groep ook steeds beter. Een voorbeeld waarmee je ziet dat meer Inclusie, en gemotiveerde medewerkers zoals Ronald, op de werkvloer gelijk zorgt voor meer Inclusie in onze samenleving.
Vaak kunnen ze (mensen met een visuele beperking) met hun vraag of probleem niet terecht via digitale kanalen omdat bijvoorbeeld oplossingen niet te vinden zijn op de website vanwege slechte toegankelijkheid en beperkte mogelijkheden.
Digitale onafhankelijkheid is een (onderschat) probleem
Zijn antwoord op de vraag wat hij in zijn dagelijks leven doet om anderen te inspireren is vrij ingetogen. “Hard werken en nooit opgeven”. Wat Ronald daarmee niet benoemt is dat hij, door zijn kennis en ervaringen, ABN AMRO daadwerkelijk inspireert om toegankelijker te zijn voor mensen met een visuele en auditieve beperking. In deze tijd is digitale onafhankelijkheid namelijk een groot probleem en vaak zijn bedrijven zich hier niet bewust van.
“Vaak kunnen ze (mensen met een visuele beperking) met hun vraag of probleem niet terecht via digitale kanalen omdat bijvoorbeeld oplossingen niet te vinden zijn op de website vanwege slechte toegankelijkheid en beperkte mogelijkheden.” schrijft Ronald. “Ook heeft persoonlijke contact vaak de voorkeur.” Daarom zet hij zich in voor een Gebarendesk voor dove/slechthorenden klanten van ABN AMRO waardoor deze klanten beter geholpen kunnen worden. Dit kan door het gebruik van Beeldbankieren, hulp via de mail of door een afspraak bij hem op kantoor.
Mijn droom is dat over 10 jaar ‘de Gebarendesk’ niet meer nodig zal zijn omdat alle organisaties dove mensen zullen aannemen om hun in te zetten bij normale klantcontacten.”
Dromen over een Inclusieve klantenservice én samenleving
Het is inmiddels wel duidelijk dat Ronald zich graag in zet voor dezelfde rechten en kansen zodat iedereen zelfstandig mee kan doen op alle gebieden in het leven. “Zodat niemand wordt uitgesloten” schrijft hij ons. “Omdat het nog niet bij iedereen is doorgedrongen, vind ik het belangrijk dat de wereld in de toekomst een gelijkwaardige samenleving biedt aan ieder individu.”
Volgens hem is de ideale inclusieve wereld een wereld waarin elk individu gelijke rechten heeft en dezelfde behandeling krijgt en dat dit vervolgens voor iedereen ook gewoon heel normaal is.
Ronald wil het liefst dat alles waar hij nu aan werkt en bouwt straks niet meer nodig is. Wellicht een rare, maar eigenlijk vooral hele mooie wens. “Mijn droom is dat over 10 jaar de “Gebarendesk” niet meer nodig zal zijn omdat alle organisaties dove mensen zullen aannemen om hun in te zetten bij normale klantcontacten.”
Tot die tijd gaat hij door met de Gebarendeks en hoopt dat het (toekomstige) succes binnen ABN AMRO anderen organisaties inspireert hetzelfde te gaan doen.
Behandel iedereen zoals je zelf behandelt wil worden.
Iedereen is gelijk
Het is mooi om tussen de regels door te voelen dat Ronald vooral graag wil dat we Inclusie als iets heel normaals gaan beschouwen. Op de vraag wat hij graag tegen heel Nederland zou zeggen wanneer hij deze kans zou krijgen, is hij dan ook kort en bondig: “Behandel iedereen zoals je zelf behandelt wil worden.”
Hoe hij zelf graag mensen behandeld komt mooi naar voren in zijn antwoord waarom hij de Uitblinker Award moet winnen. Hij wil de award namelijk voor winnen voor zijn team. “Voor mijn team Dagelijkse Bankzaken Den Bosch zou dit een waardering zijn, wat ze voor mij als teamgenoot hebben gedaan om mij volwaardig mee te kunnen laten doen.” schrijft Ronald.
Wij vinden dat Ronald de Uitblinker Award vooral mag winnen door de inzet en wilskracht die hij zelf elke dag weer opnieuw laat zien. Op deze manier gebruikt hij namelijk zijn eigen beperking als een kracht om het leven van andere mensen met een visuele of auditieve beperking makkelijker en fijner te maken.
Stem hier op Ronald voor de Ctalents Diamond awards in de categorie ‘Uitblinker’.
Wij, team Ctalents, matchen talenten met een auditieve of visuele beperking aan Inclusieve organisaties. Zo zorgen wij ervoor dat de extreme hoge werkloosheid onder mensen die blind, slechtziend, doof of slechthorend zijn duurzaam wordt verlaagd van 70% naar 20%. Hoe? Door talent te zien, in plaats van beperking. Met onze methode focussen we ons op de sterke kanten en de ontwikkeling van onze kandidaten. Samen met al meer dan 37 organisaties zorgen we ervoor dat deze groep een eerlijke kans krijgt op de arbeidsmarkt. Samen gaan we voor een maatschappij waarin iedereen een mooie carrière kan maken.
Geschreven door Myrthe Wortman