Hoe kan je binnen een organisatie voor (meer) draagvlak voor inclusie zorgen?

Inclusie wordt gelukkig steeds belangrijker binnen onze maatschappij. Zo is er door het kabinet de Banenafspraak opgesteld zodat er meer banen zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Maar naast deze Banenafspraak zijn er ook steeds meer bedrijven die het belangrijk om hier een steentje aan bij te dragen. Een bijdrage willen leveren aan een inclusievere maatschappij is al een goede stap in de richting naar daadwerkelijk mensen laten meedoen, maar daar heb je wel draagvlak voor nodig. Momenteel heeft slechts 20% van de bedrijven in Nederland een diversiteitsbeleid.

Hoe komt dit?

Jij bent de voortrekker binnen jouw organisatie op het gebied van Inclusie en Diversiteit. De plannen zijn er en jij wilt er echt voor gaan zorgen de er meer banen gerealiseerd worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Echter loop je er tegenaan dat er binnen jouw organisatie nog geen draagvlak gecreëerd is voor dit onderwerp. Veel afdelingen en managers hebben geen tijd en kennis of hebben bepaalde vooroordelen over de doelgroep waardoor het realiseren van deze banen lastig wordt.

Dit is een groot obstakel, maar je hebt wel dat draagvlak nodig om uiteindelijk dichter bij jouw missie te komen. Daarom is het belangrijk om ook hierin tijd te investeren. De volgende vijf tips zullen jou hierbij helpen. Want uiteindelijk wil iedereen een bijdrage leveren aan een inclusievere maatschappij.

Tip 1: verspreid kennis en informatie

Vooroordelen hebben we allemaal. Zeker over groepen waar we toch wat verder vanaf staan. Vaak hebben deze vooroordelen te maken met gebrek aan kennis. Informatie op het gebied van inclusie en diversiteit kan voor jou heel helder en vanzelfsprekend zijn, terwijl een ander er niets over weet.

Belangrijk is dan ook om te weten waar er een gebrek aan kennis is en wat jij kan aanvullen. Door de juiste kennis op de juiste manier over te brengen kan je vooroordelen wegnemen. Vaak werkt het goed om een expert op dit gebied hier over te laten spreken. Organiseer bijvoorbeeld een sessie over dit onderwerp. Iedereen die interesse heeft kan zich aanmelden!

Tip 2: Inspirerende voorbeelden

Zoals hierboven is benoemd is kennis overbrengen erg belangrijk. Kennis overbrengen werkt nog beter als dit gedaan wordt met inspirerende voorbeelden. Wist jij bijvoorbeeld dat blinde mensen gewoon kunnen skiën? Of dat er een bekende dove cabaretier is? Ga opzoek naar verhalen waar mensen door worden verrast. Hierdoor laat je ze anders denken en uiteindelijk ook anders doen.

Tip 3: Ga op zoek naar ambassadeur binnen jouw organisatie

Er zijn vast al een aantal mensen binnen jouw organisatie die zich hard willen maken voor dit onderwerp. Ga opzoek naar jouw ambassadeurs die de informatie en kennis verder door de organisatie kunnen gaan verspreiden. Zij kennen misschien de juiste persoon die daadwerkelijk aan de slag wil gaan met dit onderwerp. Samen bereik je meer dan in je eentje. Ga dus in jouw organisatie op zoek naar mensen die ambassadeur willen zijn van dit onderwerp.

Tip 4: Ga in gesprek met de experts

Om nog meer kennis te verkrijgen over hoe je het best jouw doelstelling kan realiseren is het slim om met de doelgroep zelf in gesprek te gaan. Er zijn vanuit jouw organisatie waarschijnlijk veel vragen waar jij misschien het antwoord ook niet op weet. Bijvoorbeeld: “kan iemand die blind is net zo snel op de computer werken als iemand die dit niet is?”. Iemand die blind is kan jou waarschijnlijk veel meer vertellen over hoe zij achter de computer werken dan wanneer jij dit gaat invullen of onderzoeken. Wij zeggen dan ook vaak ATP: ”Ask The Person.”

Daarnaast zijn er al een aantal organisaties die tegen hetzelfde probleem als jij zijn aangelopen. Zij hebben uiteindelijk wel het draagvlak gerealiseerd en zijn hier al een aantal jaren mee bezig. Ga eens met deze experts in gesprek. Hoe hebben zij dat aangepakt? Waar liepen zij tegen aan en hoe hebben zij deze obstakels overwonnen? Van elkaar kan je hier veel over leren.

Tip 5: Maak kennis met talent

Soms vinden managers of leidinggevenden het ook gewoon spannend om iemand aan te nemen met een beperking. Ze weten niet hoe het zal zijn en of het wel zal werken. Laat deze afdeling dan ook kennis maken met het talent wat de doelgroep heeft. Denk hierbij aan iemand laten spreken op een bijeenkomst met een beperking die al ergens aan het werk is of organiseer een speeddatesessie waar in de doelgroep zichzelf in korte gesprekken kan pitchen en laten zien wat zij in hun mars hebben. Dit kunnen ze vaak veel beter dan wanneer jij het moet proberen over te brengen of door het lezen van hun CV. Op deze manier zal je meer voor elkaar krijgen.

Met deze vijf tips zal jij beetje bij beetje in de buurt komen van jouw uiteindelijke missie. Iedereen verdient een gelijke kans en moet ook op dezelfde manier behandeld worden. Dat niet iedereen dat op dit moment ziet, betekent niet dat ze hierin niet kunnen veranderen.

Draagvlak creëren kost tijd, maar het is de investering meer dan waard!

Geschreven door Andrea Tanke

Meer weten over inclusie?

Plan een vrijblijvende afspraak in met onze Adviseurs Inclusie om samen te bespreken wat je mogelijkheden zijn voor jouw organisatie.

New call-to-action

Tags:
Blog

Geschreven door:

Calvin Buis

Zoeken

 
 

Ontdek jij je verborgen talent?

Meld je aan via ons contactformulier en geef je talent de kans op ontdekking