Social Return

Wat is Social Return (on Investment) of SROI?

Social return is een manier voor het creëren van meer duurzame werkgelegenheid voor mensen met een ‘afstand tot de arbeidsmarkt’. Vanuit overheidsopdrachten (inkopen of via aanbestedingen) zie je steeds vaker een verplichting op Social Return of SROI. Het doel van Social Return is dat een investering of aankoop door een gemeente of overheid ook concrete sociale winst oplevert. 

Welke mogelijkheden heeft Ctalents voor jouw organisatie?

Beantwoord een paar korte vragen en kom er in 1 minuut achter hoe Ctalents jouw organisatie kan ondersteunen op het gebied van inclusiviteit. Daarnaast krijg je gratis tips om toe te werken naar een toegankelijke organisatie.

New call-to-action

Waarom is social return zo belangrijk?

Wanneer en waarom wordt social return ingezet en waarom is het belangrijk bij een aanbesteding?  Theoretisch gezien wordt het vaak ingezet bij aanbestedingen boven de 200.000 euro. De hoogte van social return kan verschillen per opdracht en per opdrachtgever. Bij een opdracht waarbij het gaat om producten wordt er vaak uitgegaan van een percentage van 5% van de aanneemsom. Bij dienstverlening gaat het nog vaak om 5% van de loonsom. Maar er zijn allerlei mogelijkheden hierin, dat hangt dus af van de organisatie die de social return uitvraagt en type opdracht. 

Ctalents is een social enterprise die meer inclusie nastreeft en wij zien dat social return opnemen bij opdrachten er ook daadwerkelijk voor zorgt dat dit onderwerp bij organisaties op de agenda komt. Het is ook een manier voor een organisatie om een aanbesteding of opdracht op een onderscheidende en impactvolle wijze voor je te winnen.  

Vanuit organisaties gezien is dit een reden om opnieuw te kijken naar je organisatie en hoe je je dienstverlening aanbiedt. Wat is er nog meer nodig om maatschappelijke meerwaarde te realiseren? 

De invulling van social return kan erg breed zijn. De ‘klassieke’ of meer geziene vorm is puur een percentage over de inkoopsom en daar naar eigen visie een invulling aan te geven, maar er is gelukkig ook steeds meer ontwikkeling in de toepassing hiervan te zien. Veel organisaties zijn proactief bezig om te zorgen om een hogere social return te realiseren. 

Het leveren van maatschappelijke meerwaarde is namelijk nog nooit tegengevallen. Dat bied je de kans om meer opdrachten binnen te halen, omdat je daar ook echt onderscheidend mee kan zijn. Het leveren van maatschappelijke waarde zorgt voor verhoging van het werkgeluk van collega’s en doet iets aan de algemene cultuur van de organisatie. 

De doelgroep van social return

  • Iedereen die valt onder de participatiewet.
  • De mensen die gebruik maken van de WSW-,WGA-/WIA-/WAO-, Wajong of NUG regeling.
  • Ook mensen met een werkloosheidsuitkering (WW), langer dan 12 maanden werkloos en/of 50 jaar of ouder zijn.
  • Tenslotte mensen die opgenomen zijn in het doelgroepregister.

Jouw social return verplichting invullen?

Bekijk onze gratis webinar om erachter te komen hoe jij met social return jouw aanbesteding wint.

New call-to-action

Hoe kun je Social Return verplichting invullen?

Er zijn vele manieren om de Social Return verplichting in te vullen. Per aanbesteding of project kan dit sterk verschillen. Vanuit Ctalents is het mogelijk om werknemers in de reguliere functies te werven, selecteren en detacheren. Maar we kunnen ook kijken naar werkzaamheden die perfect passen bij onze doelgroep en die door hen te laten invullen. Ook is het mogelijk om bij Ctalents sociaal in te kopen.

Wil jij weten hoe jij je aanbesteding wint met Social Return? Sandra Ballij, Social entrepeneur van Ctalents, Ctaste en de Sign Language Coffee Bar, vertelt jou dat in dit webinar:

New call-to-action
PSO 30+ certificaat

Ctalents heeft sinds november 2019 het PSO 30+ (Abw)-certificaat. Het PSO 30+ certificaat erkent organisaties die minimaal aan de gestelde kwantitatieve eisen van artikel 2.82 van de Aanbestedingswet voldoen.

De mogelijkheden die wij bieden

Er zijn talloze mogelijkheden om op een creatieve manier invulling te geven aan je social return verplichting of aanbesteding. Ctalents zorgt voor de match tussen werknemer & werkgever! Dit doen wij door middel van detachering. Maar wij bieden ook begeleiding aan voor zowel werknemer als werkgever. 

Onze ervaring leert dat zintuiglijk talent veel toegevoegde waarde kan bieden voor een bedrijf. Vanuit Ctalents wordt nooit gedacht vanuit de beperking maar er wordt gekeken naar de talenten. Uit eigen ervaring kunnen wij concluderen dat iemand die doof of slechthorend is vaak analytisch heel sterk of een sterk ontwikkeld oog voor detail heeft. Op een afdeling bij één van onze werkgevers is analytisch vermogen een absolute must. Sharon heeft haar droombaan hier gevonden en biedt enorme toegevoegde waarde door haar sterke analytische vermogen. Onze blinde en slechtziende talenten zijn een ster in niet alleen luisteren maar ook in horen wat er daadwerkelijk bedoeld wordt. Dit is perfect in te zetten bij banen in consultancy, HR, klantcontact en serviceafdelingen. Heeft u al nagedacht over deze competitive edge? 90% van onze kandidaten werken er na 1 jaar nog steeds succesvol. 

De meerwaarde voor jouw organisatie op een rij: 

  • Medewerkers met hoge motivatie
  • Loyaliteit is hoog en grote toegevoegde waarde voor je team; 
  • Diversiteit binnen je bedrijf; 
  • Het opnemen van SROI in de bedrijfsvoering levert rendement op! 

Onze tevredenheidsgarantie en referenties delen we graag. Word partner bij Ctalents, ontdek de toegevoegde waarde van zintuiglijke talenten én voldoe daarmee ook aan je verplichting! 

Heb jij een SROI verplichting? Wij denken graag mee met jouw invulling bij een aanbesteding of overheidsopdracht.

Plan vrijblijvend een afspraak in met een Adviseur Inclusie: 

New call-to-action

Neem direct contact met ons op

Wil je weten wat Ctalents voor jou kan betekenen? Neem dan direct contact op.